Hoppa till innehåll på sidan
Vi guidar dig – intresseavvägning vid kamerabevakning

Skolor och förskolor

Den här guiden hjälper er att göra en intresseavvägning innan ni börjar kamerabevaka på skolor och förskolor. Läs informationen om intresseavvägning som finns i steg 4 i arbetsgången för kamerabevakning innan ni läser guiden. Om ni inte genomfört steg 1–3 i arbetsgången behöver ni även göra dem först.

Bedöma om kamerabevakning är tillåten – arbetsgång i 11 steg 

 

Nya krav för viss kamerabevakning från 1 april 2025

Observera att det är den som är personuppgiftsansvarig som ansvarar för att reglerna i kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen (GDPR) följs. Det är inte rektorn eller läraren som är personuppgiftsansvarig, utan till exempel nämnden i kommunen om det är en kommunal skola.

I guiden används ordet skolor, vilket dock inkluderar både skolor och förskolor. 

Vad är en intresseavvägning?

I intresseavvägningen bedömer ni bevakningsintresset och integritetsintresset på platsen samt väger intressena mot varandra. Om bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset på platsen är bevakningen tillåten. Om integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är kamerabevakningen inte tillåten.

Bevakningsintresset är ert behov av kamerabevakning.

Integritetsintresset är enskilda personers intresse av att inte bli kamerabevakade på platsen.

Vad gäller särskilt för skolor och förskolor?

  • Integritetsintresset på skolor och förskolor väger generellt sett tungt, särskilt mot bakgrund av att barn och unga uppehåller sig där.
  • Det krävs därför i regel mycket starka skäl för att kamerabevakning ska tillåtas på en skola eller förskola.

Vem kamerabevakar på skolor och förskolor?

De flesta som kamerabevakar på skolor är kommuner, men om det är frågan om en fristående skola är det oftast huvudmannen för skolan som bevakar.

Bedöm bevakningsintresset

Varför har ni ett behov av att kamerabevaka på platsen? Det utgör bevakningsintresset. Saker som ni särskilt ska ta hänsyn till vid bedömningen av bevakningsintresset är i korthet:

  • Platsen är brottsutsatt eller är en plats där det av särskild anledning finns risk för angrepp på liv, hälsa, trygghet eller på egendom
  • förebygga, förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet
  • utöva kontrollverksamhet, till exempel tullverksamhet och miljökontroll
  • förebygga, förhindra eller upptäcka olyckor samt
  • andra jämförliga ändamål.

Ni ska värdera hur tungt ert intresse av att bevaka platsen väger. Det kan göras genom att ni bedömer om bevakningsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt på just denna plats. Sammanställ de omständigheter som påverkar bevakningsintresset.

 

 

Om ni till exempel ska bevaka för att förhindra brott är det inträffade brott och incidenter under de senaste åren som avgör hur tungt bevakningsintresset väger (Förvaltningsrätten, mål nr 22671-22).

Fram till den 1 april 2025 har IMY och domstolarna bedömt bevakningsintresset utifrån skalan lätt, relativt lätt, relativt tungt, tungt och mycket tungt. I förarbetena till de ändrade reglerna i kamerabevakningslagen anges att bedömningarna bör innehålla slutsatser om bevakningsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt. IMY anser att tidigare beslut och domar fortfarande kan vara vägledande när ni ska göra er bedömning av bevakningsintresset.

 

Bevakning i brottsbekämpande syfte

Syftet med bevakningen på skolor är i regel att öka tryggheten på skolområdet samt att förebygga, förhindra, upptäcka och utreda brott. Brottsligheten avser oftast glaskross, klotter, brand och skador samt skadegörelse på till exempel bord, bänkar och lekställningar. I vissa fall kan det även finnas problem med inbrott, narkotikabrott och våldsbrott.

Huvudregeln är att det måste finnas en reell problematik på platsen. Ni kan inte sätta upp en kamera i rent förebyggande syfte. När ni överväger att kamerabevaka är det därför viktigt att ni har dokumenterat vad som hänt och var, samt vilken tid på dygnet.

Intresset av att kamerabevaka väger tyngre ju mer brottslighet som ni kan visa har inträffat. Det är därför viktigt att ni dokumenterar allt som hänt på platsen. Det är just händelser som skett på skolan som är av intresse för bedömningen, inte sådant som inträffat exempelvis i andra delar av ett centrumområde (Förvaltningsrätten, mål nr 22811-22).

Hur avgör ni om skolan är brottsutsatt?

Skolor är inte sådana platser som kan betraktas som platser som löper särskild risk att utsättas för brott (Kammarrätten, mål nr 9447-21). Ett specialfall är skolfasader, som i rättspraxis har ansetts vara generellt utsatta för brott i form av skadegörelse (Kammarrätten, mål nr 7151-06 och mål nr 7152-06).

Skolor har därför fått bevaka fasader och område två meter ut från fasader under kvällar och nätter utan att man behövt redovisa underlag om inträffade brott eller incidenter på skolan. Ska ni bevaka utomhus under andra tider eller större ytor krävs dock utredning som visar att den specifika skolan är brottsutsatt på ett sådant sätt att ytterligare bevakning är motiverad.

Som allmänt riktmärke kan sägas att en skola är brottsutsatt i kamerabevakningslagens mening om det inträffat minst cirka 10–12 brott per år där. Har det bara inträffat ett fåtal händelser per år har IMY bedömt att skolan inte är brottutsatt och att bevakningsintresset har vägt relativt lätt. Har det inte inträffat några brott eller händelser alls väger bevakningsintresset troligen lätt.

Brottens allvarlighetsgrad påverkar bedömningen

Oavsett om en skola är brottsutsatt eller inte ska ni fortfarande göra en bedömning av hur tungt bevakningsintresset väger. Att skolan är brottutsatt betyder i regel att bevakningsintresset väger tungt. Det kan dock till exempel vara så att det inträffat många brott som är av lite mindre allvarlig karaktär på en skola, till exempel ringa skadegörelse eller nedskräpning. I sådana fall har IMY bedömt att skolan kan vara brottsutsatt, men att bevakningsintresset vägt relativt tungt.

Omvänt kan det vara så att det exempelvis inträffat sex bränder på en skola under ett år. Då är det kanske inte tillräckligt många brott för att skolan ska vara brottutsatt, men bevakningsintresset kan ändå väga tungt, mot bakgrund av att det handlar om så allvarliga händelser.

Kamerabevakning i andra syften

Kamerabevakning kan även ske för andra syften, till exempel för att motverka olyckor. Även i sådana fall krävs konkret underlag som visar att platsen som ska bevakas är olycksdrabbad. Ett annat syfte kan vara att motverka kränkande behandling i skollagens (2010:800) mening.

IMY har i ett ärende ansett att bevakning som en generell åtgärd med ändamål att förebygga och följa upp kränkande behandling inte kan anses vara varken proportionerlig i förhållande till ändamålet eller nödvändig för att uppfylla de skyldigheter som åligger huvudmannen enligt skollagen (DI-2021-5774). Bevakningsintresset väger därmed troligen inte särskilt tungt vid bevakning som sker i syfte att motverka kränkande behandling som inte också utgör brott.

Bedöm integritetsintresset

Vilket intresse har en enskild person av att inte bli kamerabevakad på platsen? Det utgör integritetsintresset. Kamerabevakning är en känslig typ av personuppgiftsbehandling, eftersom en stor mängd information om enskilda samlas in. Vid bedömningen av den enskildes intresse av att inte bli bevakad ska ni särskilt ta hänsyn till:

  • hur bevakningen ska utföras
  • om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet ska användas
  • vilket område som ska bevakas.

När ni bedömer integritetsintresset ska ni utgå från vilken typ av yta ni vill bevaka. Bedöm hur tungt integritetsintresset väger på just denna plats. Det kan göras genom att ni bedömer om integritetsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt. Sammanställ de omständigheter som påverkar integritetsintresset.

 

Fram till den 1 april 2025 har IMY och domstolarna bedömt integritetsintresset utifrån skalan försumbart, lätt, relativt lätt, relativt tungt, tungt och mycket tungt. I förarbetena till de ändrade reglerna i kamerabevakningslagen anges att bedömningarna bör innehålla slutsatser om integritetsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt. IMY anser att tidigare beslut och domar fortfarande kan vara vägledande när ni ska göra er bedömning av integritetsintresset.

 

Generellt sett tungt integritetsintresse på skolor

Integritetsintresset väger generellt sett tungt på skolor, särskilt mot bakgrund av att barn och unga uppehåller sig där. Barn anses enligt GDPR vara särskilt skyddsvärda (skäl 38). Skolan är även en arbetsplats, och barn och vuxna som vistas i skolan under sin arbetstid har som utgångspunkt rätt att slippa bli kamerabevakade. Kamerabevakningen och det integritetsintrång som den innebär kan därför även bli en fråga om elevernas och personalens arbetsmiljö.

I de fall bevakningen syftar till att skydda de som blir bevakade minskar det integritetsintresset något. Det gäller dock främst om de incidenter eller brott som inträffat på platsen har riktats mot person och inte om de främst drabbat egendom, till exempel genom skadegörelse (Kammarrätten, mål nr 9447-21).

Inomhus – i allmänhet mycket högt integritetsintresse

Generellt sett har IMY ansett att integritetsintresset väger mycket tungt inne i en skola, eftersom det är elever och även lärare och annan personal som blir bevakade. Integritetsintressets tyngd ökar dessutom ju fler platser inomhus som ska bevakas. Om exempelvis samtliga entréer ska bevakas kommer alla elever och personal samt besökare till skolan träffas av bevakningen vilket också ökar integritetsintrånget.

Kamerabevakning som sker när ingen verksamhet pågår i skolan och lokalerna är låsta och larmade innebär dock att endast personer som obehörigen tagit sig in i skolan träffas av bevakningen. I sådana fall har IMY ansett att integritetsintresset inomhus är försumbart.

Skolgårdar – integritetsintresset varierar beroende på tid på dygnet

Skolgårdar är platser för nöje och fritidsaktiviteter, där barn och unga vistas både under och efter skoltid för att leka eller umgås med vänner. När skolverksamhet pågår och under tidiga kvällar väger integritetsintresset därför tungt. Under senare kvälls- och nattetid, då personer inte vistas på platsen i samma utsträckning, har IMY däremot bedömt att integritetsintresset väger relativt lätt.

Fasader – integritetsintresset väger lättare

Vid skolfasader och områden två meter ut från fasader väger integritetsintresset lättare. Det gäller särskilt under kvälls- och nattetid. Under dessa tider har IMY bedömt att integritetsintresset väger relativt lätt.

Väg intressena mot varandra

Nu ska ni göra er intresseavvägning. Om bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset på platsen är bevakningen tillåten. Om integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är kamerabevakningen inte tillåten. I den här delen av guiden går vi igenom hur IMY och domstolarna har gjort intresseavvägningen i beslut och domar. Dessa kan ni ta stöd i när ni gör er bedömning.  

Om förhållandena förändras kan bedömningen bli en annan, varför det finns en skyldighet för den som bevakar att kontinuerligt och regelbundet ompröva om bevakningen är tillåten. 

Exempel på intresseavvägningar

Besluten som nämns i exemplen hittar du under Vägledande beslut. 

Inomhus – kamerabevakning kan vara tillåten vid allvarlig brottslighet

Bevakning av inomhusmiljöer är mycket känsligt under skoltid. IMY har bara i ett fåtal fall bedömt att sådan bevakning varit tillåten och då har det rört sig om begränsade ytor och/eller begränsade tider på dygnet.

Kamerabevakning av entréer tillåten vid omfattande problem med brott

Exempel

Bevakning av entréer har i ett fall bedömts varit tillåten under verksamhetstider då det förekommit omfattande problem med brott och andra incidenter, bland annat anlagda bränder, stölder, narkotikaförsäljning, narkotikamissbruk, undangömmande av narkotika, misshandel, bråk, trakasserier, klotter, inbrott, skadegörelse och obehöriga som tagit sig in i lokalerna (DI-2019-2610).

Kamerabevakning av entréer tillåten när de var olåsta

Exempel

IMY har i ett fall bedömt att bevakning varit tillåten under den tid då entréerna till en skola var olåsta, mot bakgrund av att det fanns en problematik med att personer ”tog rygg” på elever och personal för att ta sig in (IMY-2022-7974).

I andra ärenden hos IMY har det dock inte räckt att en skola varit brottsutsatt och att bevakningsintresset vägt tungt för att bevakning inomhus under dagtid ska ha varit tillåten (till exempel DI-2022-2009, IMY-2023-9500 och IMY-2023-6756).

Sammanfattningsvis krävs alltså en mycket tydlig och stor problematik för att ni ska kunna bevaka inomhus under verksamhetstider. Jämför även med IMY:s tillsynsbeslut om kamerabevakning på en grundskola där IMY bedömde att viss bevakning under verksamhetstid av begränsade ytor i syfte att förebygga och följa upp anlagda bränder var tillåten (DI-2021-5774).

Bevakning som sker när skolan är låst och larmad och ingen visats på platsen har IMY dock ansett vara tillåten, mot bakgrund av det då närmast försumbara integritetsintresset.

 

Fasader – kamerabevakning är tillåten under vissa tider

Skolfasader har i rättspraxis ansetts vara generellt utsatta för brott i form av skadegörelse och skolor har därför fått bevaka fasader och områden två meter ut från fasad. Med hänsyn till det tunga integritetsintresset har bevakningstiderna begränsats till vardagar klockan 20.00–06.00 och skolfria dagar klockan 17.00–07.00 (Kammarrätten, mål nr 7151-06 och mål nr 7152-06).

Bevakning av sådana ytor under de tiderna är alltså tillåten, även om ni inte kan visa en problematik med brottslighet på skolan. Anledningen är att integritetsintresset under kvälls- och nattetid väger betydligt lättare, samt att den brottslighet som skolor i regel drabbas av normalt sker under dessa tider.

Tillåten kamerabevakning av fasader under dagtid vid nödlåsning av skolan

Exempel

IMY har bedömt att bevakning av fasader och område två meter ut från fasader har varit tillåten under dagtid i samband med så kallad nödlåsning av skolan. Detta eftersom sådan bevakning enbart skulle ske vid händelser när det fanns en uppenbar hotbild mot skolan eller närområdet, vilket krävde nödlåsning för att skydda barn och vuxna. Däremot bedömde IMY i samma ärende att bevakning i samband med brandlarm och inbrottslarm var otillåten, eftersom sådan bevakning kunde aktiveras även i fall där det inte förelåg ett reellt bevakningsbehov, exempelvis vid falsklarm. Det innebar att bevakning kunde komma att ske oftare än i undantagsfall (DI-2021-1651). Om ni vill ha en kamerabevakning som aktiveras vid vissa typer av larm behöver ni alltså bedöma i vilka situationer sådana larm kan utlösas.

 

Skolgårdar – utred om platsen är brottsutsatt

För att kamerabevakning av andra ytor än fasader och två meter ut ska vara tillåten krävs utredning som visar att platsen är brottsutsatt på ett sådant sätt att ytterligare bevakning är motiverad. Det är alltså inte tillräckligt med ett generellt antagande, utan det ska visas konkret att skolan är brottsutsatt. IMY har ansett att det varit tillåtet att bevaka skolgårdar eller delar av skolgårdar i de fall då skolan varit brottsutsatt i kamerabevakningslagens mening. Om skolan inte har varit brottsutsatt har sådan bevakning inte varit tillåten.

Samma sak gäller om bevakningen ska ske under andra tider än vardagar klockan 20.00–06.00 och skolfria dagar klockan 17.00–07.00. Möjligheterna att göra avsteg från praxistiderna är små. IMY har endast i ett fall bedömt att det varit tillåtet att bevaka en del av en skolgård under verksamhetstider. Bevakningen skulle i det fallet ske av cykelparkeringar på skolgården, vilket IMY bedömde var tillåtet eftersom det fanns ett tydligt, dokumenterat problem med cykelstölder under dagtid (DI-2021-8373).

I ett fåtal fall har IMY bedömt att det varit tillåtet att bevaka brottsutsatta skolgårdar med startklockan 18.00 på vardagar istället för klockan 20.00. Den som velat bevaka har då kunnat visa en problematik med brottslighet just på vardagar mellan klockan 18.00–20.00 (DI-2021-7101, IMY-2023-719 och IMY-2024-8065).

Vägledande beslut

  • Förvaltningsrätten i Stockholms dom 2023-11-24 i mål nr 22671-22
  • Förvaltningsrätt i Stockholms dom 2023-11-24 i mål nr 22811-22
  • Kammarrätten i Göteborgs domar 2007-07-16 i mål nr 7151-06 och 2007-10-25 i mål nr 7152-06
  • Kammarrätten i Stockholms dom 2022-11-25 i mål nr 9447-21

 

Hur går vi vidare?

Om ni kommer fram till att integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är det inte tillåtet att kamerabevaka. Om ni ändå anser att ni har ett behov av att kamerabevaka kan ni försöka göra kamerabevakningen mer integritetsvänlig och sedan göra en ny intresseavvägning.

Om ni kommer fram till att bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset ska ni gå vidare till steg 5 i arbetsgången, begränsa lagringstiden.

Steg 5 – Begränsa lagringstiden

 

Senast uppdaterad: 28 mars 2025
Sidans etiketter Kamerabevakning, Utbildning