Hoppa till innehåll på sidan

Nya kameraregler från den 1 april 2025

Från den 1 april 2025 gäller nya regler för kamerabevakning.

Reglerna innebär i korthet följande:

  • Ingen behöver ansöka om tillstånd till kamerabevakning hos IMY.
  • De som tidigare har behövt ansöka om tillstånd ska själva göra intresseavvägningen mellan bevakningsintresset och den enskildes intresse av att inte bli bevakad. Intresseavvägningen ska dokumenteras och den som bevakar ska även ha en förteckning med vissa uppgifter om den kamerabevakning man bedriver eller som har upphört de senaste fem åren.
  • Brottsbekämpande myndigheter får utökade möjligheter att kamerabevaka i den brottsbekämpande verksamheten.

Få grepp om reglerna på 2 minuter

Se filmen som ger dig en översiktlig genomgång av de krav som gäller för verksamheter som tidigare har behövt söka tillstånd hos IMY för sin bevakning. Hur gör ni en intresseavvägning? Hur ska den dokumenteras? Och vad ska ingå i en förteckning över er bevakning?


Vill du testa hur mycket du kommer ihåg från filmen? Svara på frågorna i quizet

Samma avvägning mellan bevaknings- och integritetsintresse som tidigare

De nya reglerna innebär ingen förändring av hur avvägningen mellan bevakningsintresset och integritetsintresset ska göras. Bevakningsintresset måste fortfarande väga tyngre för att bevakningen ska vara tillåten.

Skillnaden är att IMY inte längre bedömer om en bevakning ska tillåtas eller inte i förväg. Det är istället myndigheter, kommuner och andra som utför en uppgift av allmänt intresse (som tidigare behövde söka tillstånd) som själva gör intresseavvägningen. IMY:s guider för intresseavvägningen på olika platser kan användas som stöd i bedömningen. 

Så gör ni intresseavvägningen på olika platser

Om ni sedan tidigare har ett tillstånd för kamerabevakning från IMY gäller tillståndet som dokumenterad intresseavvägning, så länge förutsättningarna för bevakningen inte har förändrats sedan tillståndet beviljades.

Övriga regler för kamerabevakning fortsätter att gälla

Alla som vill sätta upp en kamera som filmar människor behöver fortfarande bedöma om bevakningen är förenlig med reglerna i kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen (GDPR), samt undersöka om andra åtgärder kan vara tillräckliga för att skapa trygghet och säkerhet. Det är viktigt att kamerabevakning inte används slentrianmässigt, utan att först dokumentera vad som har hänt på den aktuella platsen och göra de bedömningar som krävs för att bevakningen ska vara tillåten.

Bedöma om kamerabevakning är tillåten – arbetsgång i 11 steg

 

De som tidigare har varit tillståndspliktiga måste säkerställa rättslig grund

De aktörer som tidigare har varit tillståndspliktiga och bedriver kamerabevakning som är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse, det vill säga kamerabevakar med rättslig grund i artikel 6.1 e i GDPR, måste i högre utsträckning säkerställa att de har en uppgift av allmänt intresse som är fastställd i nationell svensk rätt eller i EU-rätten. 

För privata aktörer som inte utför en uppgift av allmänt intresse innebär reglerna ingen skillnad.

IMY vägleder och utövar tillsyn över all kamerabevakning

IMY är tillsynsmyndighet för kamerabevakning och har med anledning av de nya reglerna ett större vägledande uppdrag. Därför arbetar vi för närvarande med att ta fram fördjupad vägledning för bedömningar vid kamerabevakning. Både generell och mer specifik information knuten till kamerabevakning av vissa typer av platser och till vissa typer av bevakning. De nya reglerna medför också att IMY kommer att behöva granska mer kamerabevakning. 

Frågor och svar om de nya kamerareglerna

Här besvarar vi frågor om vad de nya kamerareglerna innebär.

Ert tillstånd upphör att gälla den 1 april 2025. Men, ett tillståndsbeslut från IMY kan utgöra den dokumenterade intresseavvägning som krävs innan en kamerabevakning inleds. Detta innebär att så länge er kamerabevakning och förhållandena på platsen är oförändrade, eller i vart fall inte ändras på ett betydande sätt, kan ni fortsätta att kamerabevaka utan att en ny intresseavvägning måste göras. IMY:s tillståndsbeslut är då alltså en tillräcklig dokumentation av intresseavvägningen.

De tillståndsansökningar som vi inte hinner avgöra innan den 1 april kommer att avskrivas.

Ni måste själva säkerställa att er planerade kamerabevakning är tillåten. Följ vår arbetsgång steg för steg för att bedöma om kamerabevakningen är tillåten.

Bedöma om kamerabevakning är tillåten – arbetsgång i 11 steg

 

Om det sker betydande förändringar behöver ni göra en ny dokumenterad intresseavvägning och registrera bevakningen i en förteckning. Den nya intresseavvägningen ska göras innan ändringen genomförs.

Följande är exempel på förändringar som kan föranleda en ny intresseavvägning:

  • Ni planerar att ta upp ljud i samband med bevakningen.
  • En mer integritetskänslig del av en plats ska omfattas av bevakningen.
  • Området som kamerorna täcker utvidgas på ett mer betydande sätt. 
  • Andra större förändringar har skett i bevakningsintresset som påverkar intresseavvägningen.
  • En marginell utökning av det bevakade området, om den innebär att en mer integritetskänslig del av platsen börjar bevakas.
  • Kameror som riktas om kan också vara en betydande ändring som ökar risken för integritetsintrång.
  • Bevakning som bara har skett nattetid ska ske dagtid, att en tidigare maskering tas bort, eller att bevakningens ändamål ändras. 
    Även yttre förändringar kan medföra att ni behöver göra en ny dokumenterad intresseavvägning och registrera bevakningen i en förteckning. Det kan till exempel röra sig om följande:
  • Brottsligheten på den bevakade platsen minskar kraftigt och minskningen kan antas bestå även utan kamerabevakning.
  • Risken för ordningsstörningar på en viss plats har minskat, till exempel för att en arena inte längre används för en viss typ av evenemang.
  • Platsen som bevakas ändrar karaktär, till exempel för att en skola eller ett sjukhus byggs vid den plats som bevakas.

Om ni sätter upp en ny kamera på samma plats och med samma upptagningsområde som en tidigare kamera behöver ni inte göra en ny intresseavvägning.

Om en aktör bryter mot kraven att uppdatera förteckningen eller att göra en ny dokumenterad intresseavvägning kan IMY ta ut en sanktionsavgift. 

Läs mer om dokumenterad intresseavvägning: Steg 6 – Dokumentera intresseavvägningen

Läs mer om förteckningskravet: Steg 8 – Registrera kamerabevakningen i er förteckning

Processen med att sätta upp kameror kan gå snabbare för de som tidigare har behövt ansöka om tillstånd när tillståndsplikten upphör från den 1 april 2025.

Men dessa aktörer kommer istället själva att behöva göra samma typ av intresseavvägning som IMY har gjort i sin tillståndsbedömning. Det krävs att bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset.

IMY är medvetna om att kamerabevakning medför svåra avvägningar mellan olika intressen och ofta kan integritetsintresset vara särskilt svårt att bedöma. IMY kommer därför löpande komma ut med ytterligare vägledning för arbetet med kamerabevakning. Det gäller vägledning för såväl olika typer av aktörer som har eller vill sätta upp kamerabevakning som för olika typer av områden som ska kamerabevakas.

IMY har fortsatt tillsynsansvar över all kamerabevakning och vår bedömning kommer att vara likartad, oavsett om vi bedömer en tillståndsansökan eller granskar bevakningen i efterhand.

De ändrade reglerna vid kamerabevakning innebär nya krav för aktörer som kamerabevakar med den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse (artikel 6.1 e i dataskyddsförordningen, GDPR) från och med den 1 april. 

Det finns ingen övergångsperiod för när de nya kraven börjar gälla. Däremot är vi på IMY medvetna om att lagändringarna har tidigarelagts från den 1 juli till den 1 april, vilket vi kommer ta hänsyn till vid eventuella granskningar. För att underlätta för den som kamerabevakar att göra rätt har IMY publicerat utökad vägledning om de bedömningar som ska göras vid kamerabevakning.

Så bedömer ni om kamerabevakning är tillåten

Nej, även om tillståndsplikten försvinner i sin helhet den 1 april innebär de ändrade reglerna ingen förändring av hur avvägningen mellan bevakningsintresset och integritetsintresset ska göras. Bevakningsintresset måste fortfarande väga tyngre för att bevakningen ska vara tillåten.

IMY har fortsatt tillsynsansvar över all kamerabevakning och vår bedömning kommer att vara likartad, oavsett om vi har bedömt en tillståndsansökan eller granskar bevakningen i efterhand.

Nej, IMY vet inte hur många bevakningskameror det finns. Det finns framför allt tre orsaker till att vi inte vet det. 

  1. Det finns varken anmälningsplikt eller tillståndsplikt för kamerabevakning. Det gör det i praktiken omöjligt för IMY att ha kännedom om all kamerabevakning som sker i landet idag.
  2. Länsstyrelserna utfärdade tillstånd till kamerabevakning från 1970-talet fram till 2018 då IMY tog över. IMY har inget register över de tillstånd som länsstyrelserna har utfärdat. Alla tillstånd som vi eller länsstyrelserna utfärdat motsvaras inte nödvändigtvis av en faktisk användning av kamerabevakning. En del av tillstånden avser förmodligen platser som inte längre bevakas.
  3. IMY har utfärdat tillstånd till kamerabevakning från augusti 2018 till och med 31 mars 2025, men långt ifrån all kamerabevakning har krävt tillstånd. För att kamerabevakningen skulle vara tillståndspliktig krävdes bland annat att sökanden var en myndighet eller utför en uppgift av allmänt intresse samt att bevakningen skulle ske på en plats dit allmänheten har tillträde.

Det innebär att den kamerabevakning som sker i exempelvis butiker och av privata företag oftast inte har krävt tillstånd från IMY eftersom bevakningen inte har utförts av en myndighet eller en aktör som utför en uppgift av allmänt intresse. Detsamma gäller kamerabevakning som utförs av bostadsrättsföreningar och privata hyresvärdar. Vidare har det inte behövts något tillstånd från IMY för att kamerabevaka rena personalutrymmen, skolkorridorer och stängselförsedda områden där allmänheten inte får vistas. Det innebar däremot inte att bevakningen därför automatiskt var tillåten. 

Under åren har det successivt skett flera förändringar av lagstiftningen som innebär att fallen då det krävs tillstånd har blivit färre. Exempelvis ändrades kamerabevakningslagen den 1 januari 2020 så att Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Kustbevakningen och Tullverket kan bedriva kamerabevakning utan tillstånd av IMY. Den 1 augusti samma år ändrades lagen igen så att bevakning i kollektivtrafik i många fall inte krävde tillstånd. 

Vad vet IMY om kamerabevakningen i Sverige?

IMY vet hur många ansökningar om kameratillstånd som vi tog emot från augusti 2018 till och med 31 mars 2025, hur vi har hanterat dessa tillstånd och vad tillstånden rörde för typ av bevakning. När det gäller de tillstånd som vi har beviljat kan vi summera dessa på kommunnivå. Mer information och statistik kan du hitta i IMY:s vägledning vid kamerabevakning och i årsredovisningen.

Vägledning vid kamerabevakning, IMY rapport 2023:3
IMY:s årsredovisning 2024

 

Senast uppdaterad: 31 mars 2025
Sidans etiketter Kamerabevakning, Dataskydd