Barn, och även vuxna som vistas i skolan under sin arbetstid, har som utgångspunkt rätt att slippa bli kamerabevakade. För att få bedriva kamerabevakning i en skola krävs att bevakningen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller att det finns ett bevakningsintresse som väger tyngre än det mycket tungt vägande integritetsintresset som finns på skolor. I den här vägledningen förklarar vi närmare vad detta innebär och vad ni behöver tänka på vid kamerabevakning av skolor.
Behöver ni tillstånd? Det beror på!
Om bevakningen är tillståndspliktig beror på var i lokalerna ni vill kamerabevaka. Är det fråga om bevakning av platser dit allmänheten har tillträde är bevakningen tillståndspliktig. Detta gäller både kommunala skolor och friskolor. Exempel på platser dit allmänheten anses ha tillträde i kamerabevakningslagens mening är skolgårdar och entréer.
Det är den som är personuppgiftsansvarig som ansöker och ansvarar för att reglerna i kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen följs. Det är inte rektorn eller läraren som är personuppgiftsansvarig, utan till exempel nämnden i kommunen om det är en kommunal skola.
För personuppgiftsansvariga inom skola och förskola
Överväg andra åtgärder i första hand
Med tanke på att integritetsintresset väger mycket tungt på en skola bör ni fundera på om det finns någon mindre ingripande åtgärd som ni kan vidta istället för kamerabevakning. Ni kan till exempel överväga att låsa in värdefull utrustning, förstärka skalskyddet, förbättra belysningen, bygga om ytor som har skymd sikt, installera rörelsestyrda vattenkranar eller öka vuxennärvaron. Om sådana åtgärder skulle kunna få samma eller bättre effekt, bör ni vidta dessa istället för kamerabevakning.
Vad behöver vi tänka på om vi vill kamerabevaka?
Bevakning som kräver tillstånd
När det gäller bevakning av ytor som är tillståndspliktiga behöver den som vill kamerabevaka göra vissa bedömningar innan en ansökan skickas in till IMY. En skola måste ha ett berättigat intresse för att få kamerabevaka. Det kan till exempel vara att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet på en brottsutsatt plats. Det måste alltså finnas ett reellt problem på platsen. Ni kan inte sätta upp en kamera i rent förebyggande syfte. Ni måste även ha undersökt andra alternativ. När ni överväger att kamerabevaka är det viktigt att ni har dokumenterat vad som hänt och var, vilken tid på dygnet och varför andra alternativ inte har hjälpt. Intresset av att kamerabevaka väger tyngre ju mer brottslighet som ni kan visa har inträffat. Det är därför viktigt att dokumentera allt som hänt.
Om ni kommer fram till att det finns ett berättigat intresse av att kamerabevaka måste ni ändå alltid göra en intresseavvägning mellan bevakningsintresset och integritetsintresset. Kom ihåg att barns personuppgifter anses särskilt skyddsvärda.
Vid bedömningen av integritetsintresset ska ni ta särskild hänsyn till hur bevakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av enskildas personliga integritet ska användas och vilket område som ska bevakas. Det är till exempel mer känsligt att kamerabevaka en skolgård med gungor där barn leker än en fasad.
Bevakning som inte kräver tillstånd
För kamerabevakning som sker av platser dit allmänheten inte har tillträde, till exempel vid elevskåp, korridorer eller undervisningsytor, behöver ni i regel inte ansöka om tillstånd. Men även om det inte krävs tillstånd är det inte fritt fram att kamerabevaka. Reglerna i dataskyddsförordningen gäller för behandling som sker genom kamerabevakning.
Ni behöver bland annat bedöma om det finns rättslig grund för bevakningen. För kommuner som vill bevaka inomhus i en skola måste det utredas vilket stöd ni har i lag eller annan författning, kollektivavtal eller beslut som meddelats med stöd av lag eller annan författning för den uppgift ni ska utföra och för vilka ändamål ni kamerabevakar. Ni måste också bedöma om bevakningen är nödvändig för att utföra uppgiften av allmänt intresse eller om syftet kan uppnås genom mindre integritetskänsliga åtgärder. För skolor som bedrivs i privat regi kan annan rättslig grund som till exempel intresseavvägning bli aktuell.
Precis som vid kamerabevakning som kräver tillstånd är det viktigt att dokumentera vad som har hänt och var samt varför andra alternativ inte har hjälpt. Ni måste kunna redogöra för de bedömningar ni har gjort. Tänk på att inte kamerabevaka mer än vad som är nödvändigt.
Åtgärder för att göra kamerabevakningen mindre integritetskränkande
Om ni vill kamerabevaka på en integritetskänslig plats som en skola är, finns det åtgärder ni kan vidta för att göra kamerabevakningen mindre kränkande. Till exempel kan ni begränsa tiderna för bevakningen genom att låta kamerorna vara aktiva endast på kvällar, nätter och helger när färre personer är på skolan eller skolgården. Ni bör också begränsa området ni bevakar och endast bevaka på platser där det verkligen finns ett behov av bevakning. Istället för att filma hela skolgården kanske det är tillräckligt att bevaka i anslutning till skolbyggnadens fasader. Hur många personer som har tillgång till det inspelade materialet kan också påverka bedömningen.
Olika platser – olika högt integritetsintresse
Generellt sett är integritetsintresset högt på skolor, både utomhus på skolgården och inomhus i korridorer, entréer och klassrum. Det beror huvudsakligen på att det är barn och unga som bevakas men även på att det är en arbetsplats för lärare och annan personal. Därför kan kamerabevakningen och det integritetsintrång som den innebär även bli en fråga om elevernas och personalens arbetsmiljö.
Informera om bevakningen
Om ni kamerabevakar är ni skyldiga att informera om det. Det ska framgå tydligt av skyltar vid platsen vilka områden som kamerabevakas. Av skylten ska det på ett begripligt och lättillgängligt sätt ges information om bland annat syftet med bevakningen och kontaktuppgifter till den personuppgiftsansvariga. Det finns också ytterligare information som bör framgå och saker ni behöver tänka på.
Barns personuppgifter förtjänar särskilt skydd eftersom barn kan vara mindre medvetna om risker, följder och sina rättigheter när det gäller behandling av personuppgifter. Eftersom kamerabevakning innebär en integritetskänslig personuppgiftsbehandling krävs det därför särskilda åtgärder för att informera elever och vårdnadshavare om personuppgiftsbehandlingen. Ni kan till exempel informera barnen muntligen och vårdnadshavare genom informationsblad eller liknande.
Lagringstid och behörighet
Det finns också regler att följa om hur ni hanterar filmmaterialet. Ni får till exempel inte spara det längre än nödvändigt och ni måste se till att så få personer som möjligt har åtkomst till det.
Förhandla med facket
Tänk på att det under vissa förutsättningar finns en skyldighet för arbetsgivaren att förhandla med arbetstagarorganisationer i enlighet med 11–14 §§ i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL) i samband med att ni överväger att börja kamerabevaka. Om ni ska söka tillstånd måste förhandlingen med facket först vara avslutad.