Årsredovisning 2024
Vi lever i en tid präglad av snabb teknisk utveckling där mer data om var och en av oss samlas in och delas för varje dag som går. De digitala spår som vi lämnar efter oss gör det möjligt att kartlägga våra intressen, åsikter, religiösa tillhörighet, kontakter, rörelsemönster, vanor, beteenden, ekonomiska förhållanden och hälsa. Få saker är så privata att de är dolda för en algoritm.
För vår egen och för kommande generationers skull får vi inte skapa ett samhälle som innebär att vår privata sfär försvinner. Behovet av att skydda personlig information och data är mer angeläget än någonsin. I grunden handlar det om att upprätthålla våra grundläggande fri- och rättigheter och den demokratiska rättsstaten.
Vi är särskilt bekymrade över hur söktjänster med så kallade frivilliga utgivningsbevis samlar in och tillhandahåller information om oss. De möjliggör kartläggning av individer och deras familjer, med uppgifter om bland annat ekonomiska förhållanden, boendeförhållanden, fordonsinnehav och domar. Denna kartläggning ger en omotiverad insyn i vårt privatliv men den gör det också lätt för kriminella att kartlägga Sveriges befolkning. Med hänvisning till ett förändrat rättsläge tog vi under året ett rättsligt ställningstagande som innebär att vi anser att IMY är behörig att bedriva tillsyn mot dessa databaser. Genom åren har frågor relaterade till personuppgifter hos söktjänster varit återkommande bland de privatpersoner som kontaktar oss. Efter vårt ställningstagande har antalet klagomål ökat mycket och under hösten har en majoritet av de klagomålstillsyner som inletts avsett verksamheter med utgivningsbevis.
Det försämrade säkerhetsläget och utvecklingen av den organiserade brottsligheten påverkar behovet av att behandla personuppgifter. Vi märker av det genom ett fortsatt högt tryck på att delta i utredningar och att svara på remisser med förslag om nya verktyg för att bekämpa brottslighet. Gemensamt för förslagen är att de möjliggör ökad kartläggning och övervakning. Det ställer krav på genuina integritetsanalyser och en bedömning av hur reglerna samspelar med varandra. Som IMY påtalat i flera sammanhang ser vi ett stort behov av en samlad bedömning av hur integritetsskyddet påverkas av de nya verktyg som lagstiftaren har eller ska införa i syfte att förebygga och bekämpa brott.
En annan högst aktuell integritetsfråga är bakgrundskontroller inom arbetslivet. Vi ser ett behov av att säkerställa att sådana endast sker när det är befogat, till exempel av starka säkerhetsskäl eller för att befattningen innefattar omsorg av barn, äldre eller sårbara personer. Så är inte fallet i dag. För att komma till rätta med detta har IMY under året skickat en hemställan till regeringen om att tillsätta en utredning med uppdrag att föreslå en balanserad lagstiftning som reglerar möjligheterna att utföra bakgrundskontroller.
Under året har IMY också beslutat om föreskrifter som gör det tillåtet att behandla personuppgifter om lagöverträdelser genom kontroller mot sanktionslistor. Det är en regelförenkling som innebär att företag som uppfyller kraven i föreskrifterna inte längre behöver ansöka om tillstånd.
De principbaserade dataskyddsreglerna uppfattas av många som komplexa och svåra, och det finns en stark uppfattning om att de motverkar innovation och teknisk utveckling. En viktig uppgift för oss är därför att på ett konstruktivt sätt visa att det går att förena en laglig och säker behandling av personuppgifter med innovation och teknisk utveckling. Det gör vi bland annat genom så kallade regulatoriska sandlådor. De bidrar till att bringa klarhet om reglernas tillämpning på ny teknik. När företag och organisationer har vägledning kan de tryggt utveckla nya tjänster och produkter som bygger på analys av data utan att riskera individers rättigheter. Under året har vi bland annat avslutat en sandlåda som vägleder kring användning av generativ AI vid utlämnande av allmänna handlingar.
EU håller ett fortsatt högt lagstiftningstempo. Det digitala årtiondet har snart hunnit halvvägs och flera stora och övergripande förordningar är på plats för att möjliggöra en inre marknad av data som respekterar de grundläggande värderingar EU bygger på. För vår del har vi under året stärkt vår AI-kompetens i syfte att vara väl förberedda på nya uppgifter enligt den AI-förordning som snart träder i kraft.