Hoppa till innehåll på sidan

Vägledning och utredning av klagomål i fokus för IMY

Publicerad: 21 februari 2025
Under det gångna året har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) haft ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda men även på att ge mer och bättre vägledning, bland annat via regulatoriska sandlådor. Det framgår av IMY:s årsredovisning där det även uttrycks en särskild oro för att söktjänster med utgivningsbevis möjliggör en omotiverad kartläggning av Sveriges befolkning som var och en kan del ta del av.

I sin årsredovisning som nu har lämnats över till regeringen konstaterar IMY att myndigheten både har inlett och avslutat fler granskningar, tillsyner, än året innan. Det absoluta flertalet av dessa tillsyner baserades på klagomål från enskilda.

– För att nå effekt för integritetsskyddet på samhällsnivå behöver vi frigöra resurser för att genomföra tillsyner på områden där vi bedömer att integritetsriskerna är höga. Arbetet med att stärka vår tillsyn kommer att vara en av våra mest prioriterade frågor under kommande år, säger IMY:s generaldirektör Eric Leijonram.

Under 2024 fattade IMY beslut om sanktionsavgift i sex ärenden och sanktionsavgifterna uppgick sammanlagt till strax över 60,5 miljoner kronor. Det är mindre än 2023 och beror på att klagomålsbaserade tillsyner sällan leder till sanktionsavgifter.

Söktjänster med utgivningsbevis bekymrar

I årsredovisningen utrycker IMY oro över hur söktjänster med så kallade frivilliga utgivningsbevis samlar in och tillhandahåller information om oss medborgare. De möjliggör kartläggning av individer och deras familjer, med uppgifter om bland annat ekonomiska förhållanden, boendeförhållanden, fordonsinnehav och domar.

– Den kartläggning som söktjänsterna innebär utgör en omotiverad insyn i vårt privatliv. Eftersom var och en kan ta del av uppgifterna ökar den dessutom vår sårbarhet och gör det lätt för till exempel kriminella att kartlägga Sveriges befolkning.

Med hänvisning till ett förändrat rättsläge antog IMY under 2024 ett rättsligt ställningstagande som innebär att myndigheten anser sig behörig att bedriva tillsyn mot dessa databaser. Efter ställningstagandet har antalet klagomål ökat mycket och under hösten 2024 har en majoritet av de klagomålstillsyner som inletts avsett verksamheter med utgivningsbevis.

Ökad vägledning

Under 2024 har IMY besvarat 3 900 skriftliga förfrågningar och 3 600 telefonförfrågningar. Ungefär hälften av frågorna kommer från privatpersoner och den andra hälften från verksamheter. Medarbetare på myndigheten har deltagit som experter i 18 statliga utredningar. Under året har myndigheten besvarat över 150 remisser vilket i princip innebär att IMY yttrat sig om tre lagförslag i veckan.

– Vi har ökat vår förmåga att ge stöd som riktar sig till många. Vi har till exempel publicerat flera vägledningar, genomfört tre projekt i vår regulatoriska sandlåda och våra webbinarier hade under året totalt närmare 6 000 anmälda. Vi har även haft ledartröjan i flera centrala vägledningar som tagits fram inom EU-samarbetet under året, säger Eric Leijonram.

För mer information kontakta

Carin Sundhage, analytiker, telefon 08-515 154 11
Presstjänsten, telefon 08-515 154 15

Senast uppdaterad: 21 februari 2025
Sidans etiketter Dataskydd
Senast uppdaterad: 21 februari 2025
Sidans etiketter Dataskydd