Verksamhet
Dataskydd Det här gäller enligt dataskyddsförordningen Konsekvensbedömning enligt GDPR När ska en konsekvensbedömning genomföras?När ska en konsekvensbedömning genomföras?
Vägledning och mallar
IMY har tagit fram vägledning vid konsekvensbedömning.
En praktisk guide (pdf, 2 MB) – ger förslag på hur en konsekvensbedömning kan genomföras i 10 steg. Steg 1 är att bedöma behovet av att genomföra en konsekvensbedömning.
IMY:s mall för bedömning av behovet av konsekvensbedömning (pdf, 304 kB) – motsvarar steg 1 i guiden.
Rättsligt tolkningsstöd (pdf, 464 kB) – kapitel 4 innehåller fördjupad information och ger stöd vid bedömningen av om en konsekvensbedömning behöver genomföras.
Som regel innan en planerad högriskbehandling – men även vid förändringar av en pågående behandling
Det är endast om en typ av behandling ”sannolikt leder till en hög risk för fysiska personers fri- och rättigheter” som det finns en skyldighet att genomföra en konsekvensbedömning. I andra fall saknas sådan skyldighet.
Konsekvensbedömningen ska som huvudregel genomföras innan behandlingen av personuppgifter påbörjas. Risker för enskildas integritet och andra fri- och rättigheter ska dock bedömas kontinuerligt vid personuppgiftsbehandlingar.
Det innebär att ni kan behöva göra en konsekvensbedömning om ni fattar beslut som förändrar riskerna med en redan pågående behandling av personuppgifter – så att den övergår till en sådan ”typ av behandling” som sannolikt leder till en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter. Det kan exempelvis bli aktuellt om fler uppgifter samlas in än som ursprungligen var planerat eller om nya tekniska lösningar införs.
Stöd i att bedöma om det finns ett behov av konsekvensbedömning
Vid bedömningen av om den planerade behandlingen är en sådan ”typ av behandling” som innebär att en konsekvensbedömning är obligatorisk ska ni utgå från följande tre rättskällor.
I artikel 35.1 nämns vissa faktorer som ni särskilt ska ta hänsyn till när ni bedömer om ni behöver göra en konsekvensbedömning. De är:
- Användning av ny teknik
- Behandlingens art
- Behandlingens omfattning
- Behandlingens sammanhang
- Behandlingens ändamål
Fördjupat stöd i hur ni ska förstå innebörden av faktorerna finns i Rättsligt tolkningsstöd kapitel 4.1.
De exempel som nämns är:
- En systematisk och omfattande bedömning av fysiska personers personliga aspekter som grundar sig på automatisk behandling, inbegripet profilering, och på vilken beslut grundar sig som har rättsliga följder för fysiska personer eller på liknande sätt i betydande grad påverkar fysiska personer.
- Behandling i stor omfattning av särskilda kategorier av uppgifter (artikel 9.1), eller av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och lagöverträdelser som innefattar brott (artikel 10).
- Systematisk övervakning av en allmän plats i stor omfattning.
Att det är exempel innebär att även andra behandlingar som medför liknande höga risker ska föregås av en konsekvensbedömning. Stöd i hur exemplen ska förstås och hur ni ska tolka artikel 35.3 i GDPR finns i Rättsligt tolkningsstöd kapitel 4.2.
IMY:s förteckning enligt artikel 35.4 i dataskyddsförordningen (pdf, 400 kB)
Förteckningen beskriver vilka typer av behandlingar som omfattas av kravet på en konsekvensbedömning.
Syftet är att komplettera de exempel som ges i artikel 35.3 och vara ett stöd vid tolkningen av begreppet ”hög risk”. Det är viktigt att vara medveten om att förteckningen inte är uttömmande. Även andra typer av behandlingar kan innebära att en konsekvensbedömning är obligatorisk.
Som huvudregel ska en konsekvensbedömning genomföras om den planerade personuppgiftsbehandlingen uppfyller minst två av de nio kriterierna i förteckningen. En konsekvensbedömning kan dock behöva genomföras i ett enskilt fall trots att bara ett av kriterierna i förteckningen är uppfyllt.
Förteckningen ger även flera exempel på personuppgiftsbehandlingar på olika områden som kräver att en konsekvensbedömning genomförs. Exemplen finns längre ner på sidan.
Förteckningen bygger på kriterierna i EDPB:s riktlinjer om konsekvensbedömning. Mer information om förteckningen finns i Rättsligt tolkningsstöd kapitel 4.3.
Kriterierna i förteckningen
Utöver de situationer som anges i artikel 35.3, och med beaktande av
undantaget i artikel 35.10, ska en konsekvensbedömning avseende
dataskydd göras om den planerade behandlingen uppfyller minst två av
följande kriterier:
- utvärderar eller poängsätter människor, till exempel ett företag som
erbjuder genetiska tester till konsumenter för att bedöma och förutse
risker för sjukdomar, ett kreditupplysningsföretag eller ett företag som
profilerar internetanvändare - behandlar personuppgifter i syfte att fatta automatiserade beslut
som har rättsliga följder eller liknande betydande följder för den
registrerade - systematiskt övervakar människor, till exempel genom
kameraövervakning av en allmän plats eller genom att samla in
personuppgifter från internetanvändning i offentliga miljöer - behandlar känsliga personuppgifter enligt artikel 92 eller uppgifter som är
av mycket personlig karaktär, till exempel ett sjukhus som lagrar
patientjournaler, ett företag som samlar in lokaliseringsuppgifter eller en bank
som hanterar finansiella uppgifter - behandlar personuppgifter i stor omfattning
- kombinerar personuppgifter från två eller flera behandlingar på ett
sätt som avviker från vad de registrerade rimligen kunnat förvänta sig,
till exempel när man samkör register - behandlar personuppgifter om personer som av något skäl befinner
sig i ett underläge eller i beroendeställning och därför är sårbara, till
exempel barn, anställda, asylsökande, äldre och patienter - använder ny teknik eller nya organisatoriska lösningar, till exempel
en sakernas internet-applikation (Internet of things, IoT) - behandlar personuppgifter i syfte att hindra registrerade
från att få tillgång till en tjänst eller ingå ett avtal, till exempel när en
bank granskar sina kunder mot en databas för kreditupplysning för
att besluta om de ska erbjudas lån.
Exempel ur förteckningen på behandlingar som kräver konsekvensbedömning
- En arbetsgivare övervakar systematiskt hur de anställda använder internet och e-post (kriterium 3 och 7).
- En arbetsgivare inför ett inpasseringssystem för anställda som innefattar behandling av biometriska uppgifter i syfte att identifiera en viss fysisk person, till exempel fingeravtrycksavläsning (kriterium 3, 7 och 8).
- En organisation inför ett gemensamt system i vilket det är möjligt att anmäla missförhållanden på arbetsplatsen – ett så kallat visselblåsarsystem (kriterium 4 och 7).
- Rekryteringsföretag som inrättar kandidat- eller kompetensdatabaser (kriterium 1 och 4).
- Verksamheter som utför bakgrundskontroller inför rekryteringar (kriterium 1,4 och 6).
- Ett företag använder kunders lokaliseringsuppgifter, som till exempel inhämtas via en mobilapp, i syfte att rikta marknadsföring till kunden eller planera sina marknadsföringsstrategier (kriterium 3 och 4).
- Ett företag inhämtar uppgifter från sociala medier för att profilera fysiska personer och därefter rikta marknadsföring till vissa utvalda grupper (kriterium 1 och 3).
- En sökmotor på internet samlar in uppgifter om enskilda som använder tjänsten för att skapa kundprofiler och rikta marknadsföring (kriterium 1 och 3).
- Verksamheter som erbjuder genetiska tester till människor för att bedöma och förutse risker för sjukdomar eller hälsotillstånd eller ge besked om etniskt ursprung (kriterium 1 och 4).
- Vårdgivares behandling av personuppgifter om patienter i annat än ringa omfattning. Exempel på ringa omfattning är när en läkare är ensam verksamhetsutövare och behandlar uppgifter om sina patienter (kriterium 4, 5 och 7).
- Behandling, innefattande lagring i arkiveringssyfte, av pseudonymiserade känsliga personuppgifter som rör registrerade från forskningsprojekt eller kliniska prövningar (kriterium 4 och 7).
- Verksamheter som samlar in och lagrar känsliga personuppgifter som ska utgöra underlag för urval för framtida forskningsändamål (kriterium 4 och 7).
- En bank eller annat kreditinstitut som fattar automatiserade beslut som avser om en kredit ska beviljas eller inte (kriterium 1, 2 och 9).
- Ett företag behandlar ekonomiska uppgifter om fysiska personer i stor omfattning för att kunna lämna ut dessa till andra aktörer för kreditupplysningsändamål (kreditupplysningsverksamhet) (kriterium 4 och 9).
- Ett företag som tillhandahåller en plattform för kommunikation (sociala medier) – riktad till allmänheten och där användarna själva kan publicera text, bild eller ljud – och samlar in detaljerade uppgifter om användningen av tjänsten (kriterium 3 och 5).
- Ett företag som i stor omfattning behandlar uppgifter om kunders tidigare misskötsamhet (en så kallad svart lista) i syfte att avgöra om personen ska få återkomma som kund eller inte (kriterium 4, 5 och 9).
- En kommun samlar in personuppgifter innefattande bland annat
lokaliseringsuppgifter i syfte att använda dessa vid exempelvis stads- och trafikplanering (kriterium 3, 4 och 5). - Behandling av barns personuppgifter i skolverksamhet, om det är ett
större antal registrerade (kriterium 5 och 7). - En kommun som behandlar personuppgifter i social omsorg, om det
är ett större antal registrerade (kriterium 4, 5 och 7). - En myndighet som, enskilt eller tillsammans med andra
personuppgiftsansvariga, genom digitala plattformar ger service till
befolkningen, vilket leder till storskalig personuppgiftsbehandling
(kriterium 4, 5 och 8).
- Ett företag som tillhandahåller internetuppkopplade produkter för konsumenters bostäder (smarta hem-produkter), till exempel för att kunna fjärrstyra uppvärmning, belysning eller ljuduppspelning, samlar in detaljerade uppgifter om hur kunderna använder tjänsterna (kriterium 3, 4 och 8).
- Verksamheter inom social omsorg som använder välfärdsteknik, till exempel robotar eller kamerabevakning, i människors boenden (kriterium 3, 4 och 8).
- Verksamheter som använder ett system för intelligent videoanalys för att skilja ut bilar och automatiskt känna igen registreringsskyltar i syfte att övervaka körbeteendet på motorvägar (kriterium 3, 4 och 8).
- Ett parkeringsbolag som använder kamerabevakning som kan skilja ut registreringsnummer i syfte att debitera parkeringsavgifter (kriterium 3 och 8).
- Verksamheter som samlar in personuppgifter, innefattande bland annat lokaliseringsuppgifter, som uppkommer genom användning av smarta bilar, till exempel för att utveckla tekniken (kriterium 3, 4 och 8).
- Installation av smarta elmätare hos elabonnenter för att kunna ta fram, överföra och analysera uppgifter som rör konsumenter på en detaljerad nivå (kriterium 3 och 8).
- Verksamheter som gör stora ändringar i sin tekniska infrastruktur och som behandlar personuppgifter inom exempelvis hälso- och sjukvård eller social omsorg (kriterium 4, 7 och 8).
Om kraven inte uppfylls kan IMY besluta om korrigerande åtgärder
Om personuppgiftsansvariga inte genomför konsekvensbedömning när det är obligatoriskt, eller utför dem på ett bristfälligt sätt, kan IMY använda sina korrigerande åtgärder (exempelvis sanktionsavgift).
Här är några exempel på beslut där IMY konstaterat överträdelse av artikel 35 och beslutat om sanktionsavgift.
Digital skolplattform
ExempelEn kommun gjorde inte en nödvändig konsekvensbedömning när en digital skolplattform infördes på 24 skolor. IMY utfärdade en sanktionsavgift på 300 000 kronor.
Kamerabevakning på LSS-boende
ExempelEn boende på ett LSS-boende kamerabevakades i sitt sovrum i strid med GDPR och kamerabevakningslagen. Kommunen uppfyllde inte kraven på en konsekvensbedömning. IMY utfärdade en sanktionsavgift på 200 000 kronor.
Digital skolplattform
ExempelEn kommun behandlade personuppgifter i en skolplattform utan att ha genomfört nödvändig konsekvensbedömning. Det rörde sig om stora system med många barn registrerade och känsliga uppgifter. IMY utfärdade en sanktionsavgift på fyra miljoner kronor.
Ansiktsigenkänning för närvarokontroll av elever
ExempelEn skola använde under en period ansiktsigenkänning via kamera för att registrera elevers närvaro. Behandlingen stred mot GDPR, bland annat på grund av att kraven på en konsekvensbedömning inte var uppfyllda. IMY utfärdade en sanktionsavgift på 200 000 kronor.
Begrepp som nämns på sidan
- Personuppgifter
- Känsliga personuppgifter
- Gränsöverskridande personuppgiftsbehandling
- Korrigerande åtgärder (inklusive sanktionsavgift)
- EDPB (Europeiska dataskyddsstyrelsen)
Vill du få grundläggande koll på GDPR? Börja med att läsa vår introduktion.
Mer information
Relaterade länkar-
Vad är en konsekvensbedömning?
-
Hur ska en konsekvensbedömning genomföras?
-
Konsekvensbedömning inför behandling av anställdas personuppgifter
-
Konsekvensbedömning inför kamerabevakning
-
Vanliga frågor och svar om konsekvensbedömningar
- IMY:s förteckning enligt artikel 35.4 i dataskyddsförordningen (pdf, 400 kB)
-
Vägledning vid konsekvensbedömning