Åtgärder för en bättre bostadsförsörjning
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat förslaget huvudsakligen utifrån myndighetens uppgift att arbeta för att människors grundläggande fri- och rättigheter skyddas i samband med behandling av personuppgifter.
Handläggning av ärenden om hyresgarantier kan enligt promemorian innefatta personuppgifter om boendesituation, familjesituation, ekonomiska förhållanden, arbetslöshet, missbruk och hot om våld. IMY delar därför bedömningen i promemorian att ärenden om ställande av hyresgarantier typiskt sett gäller integritetskänsliga uppgifter.(1)
I promemorian görs också bedömningen att förslagen inte har konsekvenser för den personliga integriteten.(2) IMY vill nyansera den bedömningen och framhålla att i det fortsatta beredningsarbetet behöver lagligheten av behandlingen av personuppgifterna utredas. Som ett stöd i arbetet kan användas IMY:s Vägledning för integritetsanalys i författningsarbete.(3)
Enligt förslaget ska kommuner få i uppgift att handlägga och fatta beslut i ärenden om hyresgarantier. Behandling av personuppgifter som är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige (artikel 6.1 c) eller som är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (artikel 6.1 e) ska uppfylla kriterierna i artikel 6.3 om tydlighet, förutsebarhet och proportionalitet. Se även skäl 41 till dataskyddsförordningen att kravet på förutsebarhet ska ses från den registrerades perspektiv.
Synsättet utifrån artikel 6.3 har betydelse för den rättsliga grunden och den reglering som krävs för att behandling av personuppgifter ska vara tillåten.(4) Ett mer kännbart intrång kräver en mer preciserad rättslig grund, medan behandling med lägre integritetsrisker kan ske med stöd av en mer allmänt hållen rättslig grund.(5)
Uppgift om missbruk kan innebära behandling av personuppgifter om en persons hälsa.(6) Känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om en persons hälsa, är som huvudregel förbjudna att behandla, artikel 9.1 i dataskyddsförordningen. Endast om något av undantagen i artikel 9.2 är tillämpligt får behandling av känsliga personuppgifter utföras.
En personuppgift om exempelvis hot om våld kan, beroende på hur uppgiften är utformad, utgöra en uppgift om en lagöverträdelse som innefattar brott. IMY har i ett rättsligt ställningstagande redogjort för myndighetens bedömning av personuppgifter som rör lagöverträdelser som innefattar brott i artikel 10 i dataskyddsförordningen.(7)
I det fortsatta beredningsarbetet behöver regleringen även bedömas utifrån om det är fråga om behandling av känsliga personuppgifter eller personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott.(8)
Av promemorian framgår att den föreslagna regleringen om hyresgarantier inte anger vilket organ inom kommunen som ska hantera frågan och att den alltså skulle kunna hanteras inom ramen för socialtjänstens verksamhet eller av en socialnämnd, men även av andra organ.(9)
Behandling av personuppgifter inom socialtjänsten regleras av dataskyddsförordningen och av kompletterande nationella bestämmelser i främst lagen (2001:454) och förordningen (2001:637) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten. I 2 § i den nämnda lagen finns en uppräkning av verksamheter som avses med socialtjänst i den nämnda lagen och förordningen. Som ett led i fortsatt beredningsarbete är det möjligt att utreda om tillämpning av nämnda kompletterande bestämmelser i lagen och förordningen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten ger förutsättningar för en laglig behandling av personuppgifter i ärenden om hyresgarantier.
Fotnoter
(1) Promemorian s. 24.
(2) Promemorian s. 53.
(3) vagledning-for-integritetsanalys.pdf (pdf, 532 kB) (imy.se) (Vägledningen).
(4) Vägledningen s. 21 ff.
(5) Prop. 2017/18:105 s. 51.
(6) Begreppet hälsa definieras i artikel 4.15 i dataskyddsförordningen som personuppgifter som rör en fysisk persons fysiska eller psykiska hälsa, inbegripet tillhandahållande av hälso- och sjukvårdstjänster, vilka ger information om dennes hälsostatus. Se även skäl 35 till dataskyddsförordningen.
(7) imyrs-2021-1-lagovertradelser.pdf (pdf, 895 kB)
(8) Vägledningen s. 16.
(9) Promemorian s. 24.
Suzanne Isberg, 2024-03-12 (Det här är en elektronisk signatur)