Förordningen om politisk reklam
Läs mer hos Mediemyndigheten
Mer information om de nya reglerna finns på Mediemyndighetens hemsida.
Ny EU-förordning om politisk reklam börjar gälla i oktober 2025
Syftet med förordningen är att man ska få bättre förutsättningar att känna igen politisk reklam och ta ställning till budskapet i reklamen. Förordningen syftar även till att den politiska reklamen görs med respekt för rätten till skydd för personuppgifter.
Med förordningen införs bland annat krav på transparensmärkning och transparensmeddelande om vem som står bakom reklamen, vilket val eller process som reklamen är kopplad till, beloppet som har betalats och eventuell användning av så kallad inriktningsteknik.
Vid politisk onlinereklam ställer förordningen särskilda krav på användning av inriktningsteknik och annonsleveransteknik som inbegriper personuppgiftsbehandling (se artikel 18–19 i förordningen). IMY är behörig tillsynsmyndighet för efterlevnaden av dessa artiklar. Dataskyddsförordningen gäller i tillämpliga delar vid bland annat övervakningen av tillämpningen av artiklarna.
Till exempel krävs att den personuppgiftsansvariga har samlat in personuppgifterna från den registrerade och att den registrerade har samtyckt till riktad politisk reklam. Inriktnings- och annonsleveransteknik får inte användas för profilering med användning av känsliga personuppgifter, till exempel om en persons politiska åsikter eller religiösa övertygelser. Det är vidare förbjudet att använda inriktnings- och annonsleveransteknik som inbegriper personuppgiftsbehandling mot någon som är yngre än 17 år.
En registrerad kan från och med den 10 oktober 2025 lämna in klagomål hos IMY mot en personuppgiftsansvarig om det rör sig om riktad politisk reklam online och en eventuell överträdelse av artiklarna 18–19 i förordningen. Om det rör sig om överträdelser mot någon av de andra artiklarna i förordningen så är Mediemyndigheten ansvarig myndighet.
När är förordningen tillämplig?
Reglerna i förordningen omfattar bland annat politiska partier, kampanjorganisationer, företag och andra aktörer som sprider politiska budskap. Reglerna gäller politisk reklam som sprids inom EU, offentliggörs i en eller flera medlemsstater eller riktas till unionsmedborgare. Detta oberoende av var tillhandahållaren av politiska reklamtjänster är etablerad eller var sponsorn är bosatt eller etablerad. En sponsor är den fysiska eller juridiska personen på vars begäran eller för vars räkning ett politiskt reklammeddelande utarbetas, placeras, främjas, publiceras, tillhandahålls eller sprids.
Reglerna gäller både under och utanför valperioder och omfattar även icke-valrelaterade politiska budskap. Förordningen reglerar inte innehållet i den politiska reklamen.
Vad anses vara politisk reklam?
Begreppet innebär vissa slags åtgärder – utarbetande, placering, främjande, publicering, tillhandahållande eller spridning – oberoende av metod, av ett budskap som normalt tillhandahålls mot ersättning eller genom intern verksamhet eller som en del av en politisk reklamkampanj.
För att sådana aktiviteter ska utgöra politisk reklam krävs därtill att de:
- utförs av, för eller på uppdrag av en politisk aktör eller för dennes räkning eller
- kan och är utformat för att påverka resultat av ett val, folkomröstning, röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.
Aktiviteter som avser budskap av rent privat eller rent kommersiellt slag faller utanför begreppet.
Behörig tillsynsmyndighet
Notera att Mediemyndigheten är behörig tillsynsmyndighet för efterlevnaden av förordningen. IMY är endast behörig myndighet när det gäller inriktnings- och annonsleveransteknik som inbegriper behandling av personuppgifter i samband med politisk onlinereklam. Det innebär bland annat att IMY inte är behörig myndighet för reglerna som gäller politisk reklam oberoende av metod.