IMY och AI
AI-förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2024 och den 2 augusti 2026 blir så gott som hela AI-förordningen tillämplig.
AI-förordningen kommer med nya uppdrag till IMY
Vi har under en längre tid bevakat och analyserat AI-förordningen. IMY kommer att få flera nya uppdrag, till exempel som marknadskontrollmyndighet för AI-system som utvecklas och används för brottsbekämpande ändamål och i den regulatoriska sandlådan för AI. Dessutom kommer det att finnas ett stort behov av vägledning, både om GDPR och AI-förordningen, samt om hur de relaterar till varandra.
Läs mer i webbnyheten: AI-förordningen kommer med nya uppdrag till IMY
Det finns ännu inget besked om vilken svensk myndighet som kommer att få det övergripande ansvaret för AI-förordningen. Vi har lång vana och stor erfarenhet av att ge vägledning om juridik och komplicerad teknik. Även om AI-förordningen är ny så har AI inte varit oreglerad i dess frånvaro. GDPR, till exempel, är ett regelverk som är tillämpligt när man utvecklar och använder AI som rör personuppgifter. Det kommer att finnas ett stort behov av vägledning, då AI-förordningen och GDPR kommer att gälla parallellt.
Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har antagit ett uttalande om de nationella dataskyddsmyndigheternas roll i förhållande till AI-förordningen.
Läs mer i pressmeddelandet: EDPB adopts statement on DPAs role in AI Act framework, EU-U.S. Data Privacy Framework FAQ and new European Data Protection Seal
Riktlinjer för generativ AI inom offentlig förvaltning
Användning av generativ AI kan förenas med ett gott integritetsskydd.
Riktlinjer för generativ AI inom offentlig förvaltning
Användning av generativ AI kan förenas med ett gott integritetsskydd.
Regeringsuppdrag: Vägledning om generativ AI
Den 21 januari 2025 lanserade IMY och Myndigheten för digital förvaltning, Digg, vägledande riktlinjer för att främja användningen av generativ AI i offentlig förvaltning. Riktlinjerna har tagits fram inom ramen för ett regeringsuppdrag. Läs mer i pressmeddelandet: Nationella riktlinjer för användningen av generativ AI inom offentlig förvaltning
Regulatorisk sandlåda för att testa och utvärdera AI-system
AI-förordningen kommer att ställa krav på att det finns en regulatorisk sandlåda för AI-lösningar i varje medlemsstat. I en AI-sandlåda ska verksamheter kunna testa och utvärdera AI-system innan de tas i bruk eller släpps ut på marknaden. AI-sandlådan regleras i AI-förordningen.
IMY:s regulatoriska sandlåda om dataskydd
Vi arbetar sedan flera år med en regulatorisk sandlåda om dataskydd för att ge fördjupad vägledning i dataskyddsrättsliga frågor i innovationsprojekt. Vi är den första och hittills enda myndighet i Sverige som anammat detta arbetssätt. Vårt första pilotprojekt handlade till exempel om federerad maskininlärning (decentraliserad AI) mellan två vårdgivare.
Vårt tredje innovationsprojekt handlade också om AI, men denna gång om generativ AI. Syftet var att utforska om generativ AI kan användas för att skapa effektivare handläggningsprocesser vid utlämnande av allmänna handlingar.
Läs mer om IMY:s regulatoriska sandlåda och ta del av projektrapporter
AI-kommissionens färdplan för Sverige
IMY välkomnar AI-kommissionens förslag som tar sikte på att främja integritetsvänlig innovation. Förslagen är bland annat att satsa på forskning om tekniker för att stärka den personliga integriteten samt utveckla och stärk myndighetens vägledning och arbete med regulatorisk sandlåda.
Läs mer i nyheten: AI-kommissionens färdplan stärker integritetsvänlig innovation