Klaga på ett kreditupplysningsföretag
Om du tycker att ett kreditupplysningsföretag har uppgifter om dig i sitt register som är felaktiga eller missvisande ska du kontakta företaget och be om en rättelse.
Företaget har en skyldighet att utreda vad som hänt. Förhoppningsvis rättar de till felen så att du känner dig nöjd. Vi på IMY vidtar inga åtgärder innan kreditupplysningsföretaget har fått chansen att rätta uppgifterna. Om de däremot inte rättar, kompletterar eller raderar dina uppgifter kan du lämna in ett klagomål till oss.
Gör så här
Vi behöver ha följande information:
- Vilket kreditupplysningsföretag ditt klagomål riktar sig mot.
- Vad du är missnöjd med. Försök att vara så konkret som möjligt.
- Vad som hänt och när.
- Skriftväxling med kreditupplysningsföretaget, deras beslut i ditt ärende och annat material som kan vara av betydelse för vår bedömning.
Skicka ditt klagomål till oss med e-post eller brev.
E-post: imy@imy.se
Brev: Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
Rättsinformation
Fördjupa dig
Senast uppdaterad: 12 september 2022