Har du fått en bluffaktura?
Checklista
Gör så här om du får en bluffaktura
-
1
Betala inte
Du ska inte betala ett krav som du tror är en ren bluff. Om du betalar, till exempel av rädsla för betalningsanmärkningar, blir den brottsliga verksamheten lönsam och kommer att fortsätta.
-
2
Bestrid kravet
I stället för att betala ska du bestrida kravet och tala om varför du inte är betalningsskyldig. Gör det skriftligen i ett daterat brev eller mejl som du sparar en kopia av.
-
3
Polisanmäl
Om du har blivit utsatt för ett brott bör du polisanmäla. Även om polisen inte kan utreda varje anmälan kan det vara viktigt för dem att få information om vilka som skickar bluffkrav.
Kan jag få en betalningsanmärkning?
För att du som privatperson eller enskild näringsidkare ska få en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen krävs att Kronofogden eller domstol har fastställt att du är betalningsskyldig.
När det gäller företag får redan en ansökan om betalningsföreläggande registreras som en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen.
Det är ovanligt att bluffmakare faktiskt ansöker om betalningsföreläggande. Kreditupplysningsföretagen registrerar inte ansökningar om betalningsförelägganden som kommer från företag på Svensk Handels varningslista.
Varningslistan hos Svensk handel
Hur kan jag ta bort en felaktig betalningsanmärkning efter en bluffaktura?
- Ansök om rättelse hos Kronofogden.
- Kronofogden blockerar missvisande uppgifter och meddelar kreditupplysningsföretagen.
- Kreditupplysningsföretagen ska då gallra uppgiften i sina register och meddela dem som under det senaste året har fått del av den missvisande uppgiften.
- Du kan också vända dig direkt till kreditupplysningsföretagen och begära rättelse av en missvisande uppgift.