Ansök om tillstånd till kamerabevakning
Checklista
Att tänka på vid ansökan om tillstånd till kamerabevakning
-
1
Är ni säkra på att ni behöver tillstånd?
Tillståndsplikten gäller inte alla. Det är bara myndigheter och andra aktörer som utför en uppgift av allmänt intresse som behöver söka tillstånd för platser dit allmänheten har tillträde. Behöver ni söka tillstånd?
-
2
Gör en ritning
Vi behöver en ritning där upptagningsområdet för bevakningen tydligt framgår.
-
3
Gör en sammanställning över inträffade brott och andra incidenter
Har det förekommit brott eller incidenter på platsen som ni vill bevaka? I så fall ska ni fylla i vår excel-mall eller göra en egen sammanställning.
-
4
Under vilka tider ska bevakningen pågå?
Ange när ni vill bevaka, vilka veckodagar och mellan vilka tider.
-
5
Beskriv kamerautrustningen
Ange om kamerorna kommer att vara fast monterade eller rörliga i någon riktning och om de kommer att ha fast eller rörlig optik.
-
6
Är platsen ni vill kamerabevaka en arbetsplats?
Om era anställda kommer att träffas av bevakningen krävs ett utlåtande från en person eller ett organ som företräder de anställda, till exempel ett skyddsombud eller en skyddskommitté.
-
7
Vill ni bevaka i realtid?
Vid bevakning i realtid ska ni ange var monitorn för realtidsbevakningen ska placeras och vem/vilka som ska kunna ta del av bevakningen i realtid.
-
8
Finns det tidigare tillstånd för platsen?
Om ni har eller har haft tillstånd till bevakning på den aktuella platsen från länsstyrelsen ska det bifogas ansökan. Om tillståndet är utfärdat av oss räcker det att ange beslutets diarienummer.
Gör så här
Du kan lämna din ansökan på vår blankett. Ansökan är kostnadsfri.
- Spara ner filen på din dator.
- Öppna den i Adobe Reader.
- Fyll i alla fält i blanketten noggrant och spara den.
- Skicka in blanketten till imy@imy.se.